Maatregelen in het OV

Welkom terug! Per 1 juli veel meer ruimte in trein en bus

Per 1 juli zijn er in het OV weer meer plaatsen beschikbaar. Je kan onze bussen en treinen dan ook weer gebruiken om te gaan winkelen, voor vakantie of om lekker een dagje uit te gaan. Alle zitplaatsen in bussen en treinen kunnen weer gebruikt worden. Ook kunnen reizigers staan bij aangewezen staanplaatsen. Dit zijn staanplaatsen waarbij je je kan vasthouden aan een onderdeel in de bus dat hier bewust voor bedoeld is, zoals een handlus, stang of handgreep. Bij het zoeken van een geschikte zit- of staanplaats vragen wij reizigers om, daar waar het kan, elkaar de ruimte te geven. Ook is het vanaf 1 juli weer mogelijk om je fiets mee ten nemen in onze treinen. Om het OV samen verstandig te gebruiken, blijven de volgende reisregels gelden:

  • Het dragen van een niet-medisch mondkapje is verplicht in alle bussen en treinen voor reizigers van 13 jaar of ouder. Zet je mondkapje op voordat je instapt.
  • Vermijd drukke (spits)tijden, reis vooral buiten de spits.
  • Geef elkaar de ruimte op de halte, in het voertuig, en bij het in- en uitstappen.
  • Houd rekening met elkaar.

Dienstregeling

Wij rijden momenteel vrijwel volgens de normale zomer dienstregeling (met enkele uitzonderingen), zoals we die zonder Corona ook zouden rijden in de zomervakantie. In verband met Corona houden wij extra bussen stand-by, die wij  kunnen inzetten wanneer het te druk wordt. Op deze manier zijn wij in de gelegenheid om drukte in onze bussen op te vangen en je reis comfortabel te maken. Onze treinen van Keolis Blauwnet blijven doorrijden volgens de gebruikelijke dienstregeling.

Alle informatie over de dienstregeling vind je op deze pagina. Plan je reis voor vertrek altijd via onze reisplanner of 9292.nl

Mondkapje in het OV

/getmedia/2d40dc9b-5fe4-490f-915d-12098a5eb65e/Mondkapje-verplicht.jpg?width=520&height=520&ext=.jpg
Per 1 juni is het voor reizigers van 13 jaar en ouder verplicht om een mondkapje te dragen in het OV. Het gaat om niet-medische mondkapjes zonder filter (bijvoorbeeld van katoen) die de reiziger zelf moet verzorgen en tijdig, dus voor het instappen, op moet zetten. Per 2 juni is het tevens mogelijk om in al onze servicewinkels mondkapjes, geschikt voor gebruik in het OV, aan te schaffen. De mondkapjes kosten 2 euro per 2 stuks (voor de heen- en terugreis). Reizigers kunnen maximaal twee mondkapjes per keer aanschaffen. Over het gebruik van mondkapjes zijn veelgestelde vragen opgesteld door Rijksoverheid.nl. Bekijk ze hier

Geef elkaar de ruimte

/getmedia/ca73c1bc-4df0-466b-ae6b-a0c81092f028/Geef-elkaar-de-ruimte_2.jpg?width=520&height=520&ext=.jpg
In onze bussen en treinen zijn alle zitplaatsen weer beschikbaar voor reizigers (in de bussen zijn dat voorlopig de zitplaatsen achter het kettinkje of lint bij de buschauffeur). In sommige bussen en treinen is met stickers aangegeven waar je mag zitten. Omdat per 1 juli alle zitplaatsen weer beschikbaar zijn, dienen de stickers enkel nog als hulpmiddel voor reizigers om, daar waar het kan, elkaar de ruimte te geven. We verzoeken reizigers in de bus om via de achterdeur in te stappen en daar in te checken. Er wordt nog gewerkt aan de goedkeuring van zogeheten 'kuchschermen' om voor instappen, bij de chauffeur, weer mogelijk te maken. 

Vermijd drukke (spits)tijden

/getmedia/3cbb7d87-b1e2-44d4-a0bc-9bece615f9c0/Vermijd-drukke-(spits)tijden.jpg?width=520&height=520&ext=.jpg
Op bepaalde tijden is het drukker dan gebruikelijk in onze bussen en treinen. Ben je flexibel in je reistijden? Dan adviseren wij reizigers om drukke (spits)tijden te vermijden en buiten drukke momenten om te reizen als deze mogelijkheid er is. Soms is één bus eerder of later al een wereld van verschil. 

Houd rekening met elkaar

/getmedia/e6335c06-9518-42ce-9aaa-3f26a1aae1dd/Houd-rekening-met-elkaar.jpg?width=520&height=520&ext=.jpg
We leven momenteel in een bijzondere tijd en dit vraagt veel van ons. Gelukkig merken we ook dat er onderling veel saamhorigheid is. We willen aan alle reizigers in het OV vragen om zoveel mogelijk rekening met elkaar te houden en de getroffen maatregelen op te volgen. Ook tijdens de coronacrisis zetten wij ons in voor een veilig en gastvrij openbaar vervoer en een goede bijdrage van onze reizigers is hierbij onmisbaar.

Service

Ook tijdens de coronacrisis zetten wij ons in voor een veilig en gastvrij openbaar vervoer. Het verlenen van een goede service is voor ons een belangrijk uitgangspunt. Onze stewards hebben geen handhavende taak. Zij houden toezicht en maken reizigers attent op de specifieke coronaregels, zoals afstand houden en het dragen van een mondkapje. Ook beantwoorden zij vragen van reizigers over de aangepaste situatie in het OV. Als reizigers zich niet aan de voorschriften houden, kunnen ov-handhavers een boete uitschrijven. Een boete voor het niet dragen van een mondkapje kost 95 euro. Daarnaast vindt er ook gewoon kaartcontrole in het openbaar vervoer plaats. Onze medewerkers kunnen je uit veiligheidsoverwegingen vragen om zelf jouw vervoerbewijs voor het controleapparaat te houden. Onze stewards zijn uitgerust met persoonlijke beschermingsmiddelen.

Kaartverkoop

Er worden in de bus geen vervoersbewijzen meer verkocht bij de buschauffeur. Ook dit doen wij om het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs te verminderen. Maak je gebruik van het OV, reis dan met de OV-chipkaart. In- en uitchecken met een OV-chipkaart kan bij de achterdeur. Ook kan je via onze app vooraf een kaartje kopen. Let daarbij op dat je het kaartje activeert nadat je hebt betaald. Kijk hier voor alle informatie over het kopen van kaartje in onze app. Andere mogelijkheden voor het kopen van een kaartje zijn: 

  • Een kaartje kopen bij één van onze servicewinkels of voorverkooppunten.
  • Een los kaartje kopen via iDEAL, door het scannen van een QR-code in de bus (begin juni mogelijk). Meer informatie vind je hier
  • In de allGo bussen kan je een kaartje kopen bij de rode verkoopautomaat in de bus (in deze bussen werken wij niet met een QR-code).

Hieronder vind je per gebied onze voorverkooppunten:

Koop je kaartje of e-ticket vooraf. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoerbewijs en het in- en uitchecken tijdens de reis. We vragen je begrip voor deze situatie.

Servicewinkels

Onze servicewinkels zijn zo ingericht dat we de gezondheid van onze klanten en medewerkers kunnen borgen. We maken gebruik van spatschermen en er wordt rekening gehouden met het houden van 1,5 meter afstand. In de winkels vragen wij aan onze reizigers om te pinnen. Als dat niet mogelijk is, kan je met contant geld betalen. Geef het geld niet aan de medewerker, maar leg het op de balie neer. Daarnaast is het per 2 juni mogelijk om in al onze servicewinkels mondkapjes, geschikt voor gebruik in het OV, aan te schaffen. De mondkapjes kosten 2 euro per 2 stuks. Elke klant kan maximaal twee mondkapjes per keer aanschaffen.  
 
Per 2 juni opent onze servicewinkel in Apeldoorn haar deuren op een nieuwe locatie, namelijk op het busstation. Het is voor reizigers weer mogelijk om vragen te stellen aan onze medewerkers en reisproducten te kopen voor Syntus Gelderland. Houd er ook rekening mee dat de openingstijden van de servicewinkels tijdelijk zijn aangepast, bekijk hieronder wat dat voor jou betekent.

Servicewinkel Amersfoort: maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 16:00 uur
Servicewinkel Almere en Apeldoorn: maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 16:00 uur en zaterdag van 10:00 tot 15:00
Servicewinkel Enschede: maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 15:45 uur en zaterdag van 10:00 tot 15:00 uur

Schoonmaak

​Tijdens de reguliere schoonmaak wordt extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken, stangen, handgrepen en hoofdsteunen. Ook worden er gedurende de dag op diverse pauzelocaties extra schoonmaakwerkzaamheden verricht. Hierbij gebruiken wij desinfecterende schoonmaakmiddelen. Daarnaast is er bijvoorbeeld extra aandacht voor het legen van prullenbakken. Verder volgen wij de adviezen van het RIVM op.

Automatisch openen deuren trein

Onze machinisten openen de deuren op de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen automatisch, zodat je niet op de knop hoeft te drukken. Het duurt ongeveer twee seconden voordat de deuren openen. 

De OV-bedrijven vragen begrip voor onze eerdere en deze maatregelen en doen een beroep op de medewerking van onze reizigers.