1999 De drie personenvervoerders Nederlandse Spoorwegen (NS), Connexxion en Keolis richten vervoersbedrijf Syntus op. Synergie tussen trein en bus is het uitgangspunt, waarmee het inmiddels alom bekende visgraatmodel is geboren. De naam sluit aan bij dit uitgangspunt: SYNergie tussen Trein en bUS. Syntus verzorgt het busvervoer in de Achterhoek en op de treinverbindingen Winterswijk-Zutphen en Winterswijk-Doetinchem.
2001 Syntus neemt het treintraject Doetinchem-Arnhem over van de Nederlandse Spoorwegen.
2003 Syntus wint het vervoergebied Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO). Hiermee neemt Syntus het streekbusvervoer rondom de spoorlijn ZHO over van de OAD en het treintraject ZHO van de NS.
2005 Syntus neemt het treintraject Tiel-Arnhem over van de Nederlandse Spoorwegen.
2007 Connexxion verkoopt haar aandelen aan de twee andere aandeelhouders: Keolis en de Nederlandse Spoorwegen.
2009 Syntus wint de aanbesteding Midden-Overijssel en verliest de Achterhoek.
2010 Syntus start met openbaar vervoer in Midden-Overijssel. Busvervoer Syntus Achterhoek gaat over naar Arriva. Syntus wint de aanbesteding Veluwe en start in december met de dienstregeling.
2011 Syntus wint de aanbesteding regio Twente, inclusief het spoortraject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (waar Syntus al rijdt).
2012 Keolis neemt de aandelen van de Nederlandse Spoorwegen over en wordt 100% aandeelhouder. Het treinvervoer Syntus Achterhoek gaat over naar Arriva en Hermes.
2013 Syntus start openbaar vervoer Twents.
2014 De vervoersconcessie Veluwe wordt met vier jaar verlengd, derhalve blijft Syntus tot 2020 het openbaar vervoer op de Veluwe verzorgen.
2015 Syntus wint de aanbestedingen busconcessie Provincie Utrecht en treinverbindingen Zwolle-Enschede-Zwolle-Kampen
2016 Syntus wint de aanbesteding busconcessie gemeente Almere. De uitvoering van het busvervoer in Midden-Overijssel wordt met twee jaar verlengd tot september 2020. Syntus start in december 2016 met de uitvoering van de dienstregeling busconcessie Provincie Utrecht.
2017 Syntus gaat verder als Keolis Nederland met een geheel nieuwe, visuele identiteit. Passend bij de nieuwe uitstraling en huisstijl van onze aandeelhouder Keolis. Dit sluit aan bij onze gezamenlijke ambitie: het opereren als eigentijdse, innovatieve aanbieder van mobiliteit, met oog voor onze reizigers en opdrachtgevers. Tegelijkertijd sluit dit aan bij de groeistrategie van de Keolis Group en bij haar ambitie om wereldwijd hetzelfde bedrijf te zijn en dit ook uit te stralen. Eén Keolis, met een nieuw en robuuster logo, waarmee we onszelf sterker op de markt kunnen positioneren.
2018 Keolis Nederland verzorgt onder de naam Blauwnet ook het treinvervoer op de spoortrajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. Onder de naam allGo wordt het openbaar verzorgd in de gemeente Almere.
2019 Keolis wint de aanbesteding IJssel-Vecht.
2020 Keolis start 2-jarig contract concessie IJssel-Vecht in december en lanceert de grootste elektrische busvloot (256) van Europa in één dag.
2022 Keolis verliest de nieuwe aanbesteding en draagt de concessie IJssel-Vecht over aan EBS (IJssel-Vecht) en Hermes (Veluwe Zuid).
2022 Keolis verliest de aanbesteding Twente (bus en trein).
2023 Keolis wint de aanbesteding Valleilijn en verzorgt vanaf 10 december 2023 het treinvervoer op het spoortraject Amersfoort - Ede-Wageningen onder de naam RRReis.
2023 Keolis draagt op 10 december de concessie Twente (bus en trein) over aan Arriva.
2024 Keolis wint de aanbesteding Utrecht Buiten en blijft tot en met 2035 het openbaar busvervoer in de provincie Utrecht verzorgen.