OV-chipkaart

De OV-chipkaart is dé manier van reizen met ons openbaar vervoer. Je gebruikt deze kaart overal in Nederland in de trein, bus, metro en tram.

Ons aanbod

Een kaart waarmee je door heel Nederland kunt reizen. Je laadt zelf saldo op deze kaart.

Voor wie

Voor iedereen die incidenteel tot zeer regelmatig met het openbaar vervoer in Nederland reist, zowel lokaal als regionaal als nationaal.

Tarief en verkrijgbaarheid

De eerste keuze die je maakt is of je een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart wilt. Onderstaand bieden wij jou duidelijkheid in de verschillen.

Persoonlijke OV-chipkaart

  • Er kan een kortingsproduct op de kaart worden geladen.
  • Automatisch opladen is mogelijk.
  • Mogelijkheid tot blokkade bij verlies of diefstal

Je koopt de persoonlijke OV-chipkaart via www.ov-chipkaart.nl.

De prijs van zowel een anonieme als een persoonlijke OV-chipkaart is vastgesteld op € 7,50.

De tarieven voor het reizen met de OV-chipkaart vindt je op www.9292.nl:

  • Plan een reis via de OV-planner
  • Onder het OV-advies staat de prijs voor de reis
  • Klik op alle kaartsoorten en kies de prijs van de reis met de OV-chipkaart

Een persoonlijke OV-chipkaart is gekoppeld aan een specifieke kaarthouder. Wanneer je gebruik maakt van een persoonlijke OV-chipkaart als vervoersbewijs, dient jouw identiteit overeen te komen met de identiteit die vermeld staat op de persoonlijke OV-chipkaart en indien deze een pasfoto vereist dan moet dit een gelijkende pasfoto zijn. Je mag dus niet de persoonlijke OV-chipkaart van een ander gebruiken.

Anonieme OV-chipkaart

  • Niet persoonsgebonden.
  • Geen blokkade bij verlies of diefstal mogelijk.
  • Automatisch opladen is niet mogelijk.

De anonieme OV-chipkaart is verkrijgbaar bij de oplaad- of verkoopautomaat en bij diverse winkels en servicepunten in uw regio. Je vindt deze verkooppunten via www.ov-chipkaart.nl/adresvinder.

De prijs van zowel een anonieme als een persoonlijke OV-chipkaart is vastgesteld op € 7,50.

De tarieven voor het reizen met de OV-chipkaart vind je op www.9292.nl:

  • Plan een reis via de OV-planner
  • Onder het OV-advies staat de prijs voor de reis
  • Klik op alle kaartsoorten en kies de prijs van de reis met de OV-chipkaart

Geldigheid

Met de OV-chipkaart kun je van de trein, bus, metro en tram gebruik maken. De persoonlijke kaart is 5 jaar geldig, de anonieme OV-chipkaart kun je 4 tot 5 jaar gebruiken.  

Jouw OV-chipkaart is als vervoerbewijs alleen geldig wanneer je bent ingecheckt voor jouw reis. Hiervoor zorg je dat er voldoende saldo (minimaal € 4 in de bus, minimaal € 10 in de trein) op jouw kaart staat. Je checkt in bij het poortje of de kaartlezer. Aan het einde van jouw rit check je uit bij het poortje of de kaartlezer.

Uitcheck gemist

Iedereen mist wel eens een in- of uitcheck. Op uitcheckgemist.nl kun je in drie simpele stappen jouw saldo terugvragen.

Je kunt saldo terug vragen voor de volgende situaties:

  • Vergeten uit te checken.
  • Ingecheckt bij de verkeerde vervoerder.
  • OV-chipkaart in-/uitcheckpalen op perron kapot. Kon niet uitchecken.
  • OV-chipkaart in-/uitcheckpalen in bus kapot. Kon niet uitchecken
Tip: Meld je aan bij www.uitcheckgemist.nl/melding. Via de uitcheck gemist alert ontvangt je automatisch een melding als je vergeet in- of uit te checken. Zo weet je voortaan direct wanneer je saldo kunt terugvragen. Klik hier voor meer informatie over voor de uitcheck gemist alert.

Aanvullende informatie

Een kaart waarmee niet correct is ingecheckt is geen geldig vervoersbewijs. De controleur mag je hiervoor een boete geven.