2024: een feestelijk en succesvol jaar met een stabiele reizigerstevredenheid

25-3-2025
  • Stijging reizigersaantallen en verbetering operationele prestaties

  • Constant tevredenheidscijfer 7,8

  • Treinverbinding Zwolle-Kampen voor zesde keer op rij best beoordeeld

2024 was een feestelijk jaar voor Keolis Nederland waarin we met onze medewerkers en onze relaties ons 25-jarig jubileum vierden. Tegelijkertijd was het een gunstig financieel jaar en bedroeg de omzet €177 miljoen. Keolis zag een stijging in het aantal reizigers en verbeterde de  operationele prestaties. “Dit succes kon alleen plaatsvinden dankzij de tomeloze inzet van al onze medewerkers. Iedereen is uniek, maar samen vormen we een geweldig team. Daar ben ik trots op”, aldus CEO Chris Hogeveen.

Een ander absoluut hoogtepunt was het winnen van het 10-jarige buscontract in de provincie Utrecht waar we tot en met 2035 blijven rijden. “De implementatie hiervan verloopt voorspoedig en Keolis kijkt uit naar de start van de nieuwe U-OV start contracten in december samen met Transdev”.

Algemene klanttevredenheid constant

Dankzij onze 1.200 medewerkers, die dag en nacht de mouwen opstropen voor gastvrij en comfortabel vervoer, is de reizigerstevredenheid constant; reizigers belonen ons opnieuw met een gemiddelde 7,8 (bron: OV-Klantenbarometer 2024). Dit is gelijk aan het landelijke cijfer. De treinverbinding Zwolle - Kampen is voor de 6e keer op rij de beste regionale treindienst met een 8.0. Op de treinverbindingen Zwolle-Enschede en tussen Amersfoort Centraal en Ede-Wageningen stijgt in één jaar de klantvriendelijkheid van ons personeel met 0,3 punten, respectievelijk van een 7,8 naar een 8,1 en van een 8,1 naar een 8,4. Ook in Almere stad maken we een sprong vooruit met onze gastvrijheid. Door meer persoonlijk contact stijgt het cijfer van de klantvriendelijkheid van ons personeel van een 7,4 naar een 7,8. En in de provincie Utrecht zijn onze reizigers meer te spreken over de informatie bij vertragingen. We groeien daar van een 5,5 naar een 6,1. Nog steeds werk aan de winkel, maar een mooie stap vooruit.

Voor alle rapportages van de OV-klantenbarometer verwijzen we naar ovklantenbarometer.nl.

Sociale veiligheid

Wij zetten ons dagelijks in voor betrouwbaar en veilig openbaar vervoer. Helaas hebben we het afgelopen jaar te maken gehad met een toename van sociale veiligheidsincidenten. Zo noteerden we in totaal 732 incidenten. Op 20 april vorig jaar hebben we samen met de andere vervoerders onze dienstverlening 3 minuten stilgezet om gezamenlijk een vuist te maken. Veiligheid is een cruciale factor voor comfortabel reizen met het openbaar vervoer. Samen met de andere vervoerders, verenigd in OV-NL, blijven we ons hiervoor inzetten.
 

Aandeelhouder versterkt winstgevendheid

Onze aandeelhouder, de Keolis Groep, zet haar selectieve groei door met een omzet van €7,7 miljard in 2024. Een stijging van 9,6% ten opzichte van 2023. Keolis verlengde belangrijke contracten zoals in Lyon en Lille en vergrootte haar marktaandeel in Ile-de-France. Buiten Frankrijk consolideerde Keolis haar aanwezigheid met verschillende contractverlengingen o.a. in Londen, en middels uitbreiding vooral in Noord-Amerika.

Klik hier voor het volledige bericht Annual results 2024.