Dienstverlening Keolis Blauwnet herstelt met komst machinisten

16-2-2024
De dienstverlening van Keolis Blauwnet op de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen is weer zo goed als op orde. Na een jaar van personeelstekorten en rituitval zijn er weer voldoende machinisten. Hierdoor kon de nieuwe dienstregeling per 10 december zelfs worden uitgebreid.
2023 was voor ons een uitdagend jaar. De afgelopen jaren hebben we onze dienstregeling niet afgeschaald – ook niet tijdens de coronapandemie – en onze service altijd hoog weten te houden. In 2023 werd dat een steeds grotere uitdaging, voornamelijk door een krappe personeelsbezetting. Deze krapte was deels een gevolg van personeel dat begin 2023 overstapte naar de NS. Ook hebben diverse collega’s gebruik gemaakt van de nieuwe Regeling Vervroegde Uittreding. Hierdoor viel er in korte tijd redelijk onverwachts een gat in onze bezetting.
 

Werven nieuwe machinisten

Er is maximaal ingezet op het werven van nieuwe machinisten. Met succes. Afgelopen september is een nieuwe machinistenklas gestart. Het opleiden van personeel neemt echter zo’n 5 tot 7 maanden in beslag. Dit gaf dus niet meteen verlichting. Zoals gezegd werd het uitvoeren van de dienstregeling steeds een grotere uitdaging. Voor reizigers was dit vooral na de zomer merkbaar op het traject Zwolle-Enschede. Naast het personeelstekort nam rituitval in die periode toe door de situatie op het spoor. Bijvoorbeeld door infrastoringen en overbelasting op het spoor. In november was de rituitval gemiddeld zo’n 10%. Hierdoor was onze service en dienstverlening niet meer op het gebruikelijke niveau.

70% minder rituitval

Op 10 december stapten tien collega’s van traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal over naar de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen. Inmiddels zijn ook de eerste geslaagde machinisten ingestroomd. Daarnaast hebben we drie extra machinisten kunnen inhuren. Hierdoor is de bezetting grotendeels weer op orde. Dat zien we terug in onze dienstverlening. Zo was de rituitval in januari 70% minder dan in november. En dat percentage neemt de komende periode verder toe. “Natuurlijk kan er op het spoor altijd iets gebeuren waardoor een trein vertraging krijgt of uitvalt, maar we zijn blij dat we de situatie van vorig jaar achter ons kunnen laten”, aldus Chris Hogeveen, algemeen directeur van Keolis Nederland.

Bedankt voor het geduld en vertrouwen

Wij bedanken de opdrachtgever, de provincie Overijssel, en alle reizigers voor het geduld en het vertrouwen dat zij in ons hebben (gehad). Om deze dank te uiten hebben we onlangs in onze treinen een gezond tussendoortje uitgedeeld. Ook bedanken wij alle medewerkers van onze afdeling rail. Dankzij hun tomeloze inzet en het rijden van vele extra diensten en ritten hebben zij verdere rituitval voorkomen.