In de nacht van 16 op 17 augustus en 17 op 18 augustus rijdt er voor het eerst een elektrische trein van Keolis Nederland, het huidige Syntus, op het spoor tussen Zwolle en Wierden. Het gaat om testritten als onderdeel van de toelating van dit type treinmaterieel (Flirt3) op het Nederlandse spoor. Tijdens de testritten wordt onder meer het ATB-systeem (automatische treinbeïnvloeding) getest. Het ATB-systeem ondersteunt machinisten bij het waarnemen van spoorwegseinen, het waarschuwt de machinist als een spoorwegsein opdracht geeft snelheid te verminderen.
Reizigerscomfort
Vanaf 10 december 2017 rijdt de eerste elektrische trein van Keolis Nederland, het huidige Syntus, in opdracht van de provincie Overijssel op het traject tussen Zwolle-Enschede. De nieuwe Flirt treinen bieden meer comfort voor de reiziger. Er is voldoende capaciteit in de treinen, de reizigers zitten in de gehele trein op eersteklas stoelen met een verstelbare zitting en in de trein zijn zonneschermen aangebracht. Ook kan iedere reiziger gebruik maken van de aanwezige oplaadmogelijkheden en is er altijd zicht op de informatieschermen. Tevens zijn alle treinen die Keolis Nederland inzet, voorzien van een toilet en WiFi via het 4G-netwerk.
Goedkoper, groener, stiller en sneller
Het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden is in 2016, in opdracht van de provincie Overijssel, door ProRail voorzien van 800 masten en bovenleiding. Daarnaast wordt op gedeelten van de lijn de beveiliging aangepast, zodat de snelheid van de trein omhoog kan van 100 naar 140 kilometer per uur.
Met de elektrificatie van de lijn Zwolle-Wierden waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie Overijssel op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied. Elektrische treinen zijn ook stiller en sneller.