Keolis houdt succesvolle proef met AI-voorspellingen in Twente

2-12-2022
Deze week rondde Zakir Farahmand zijn Post-Mastertraject (EngD) bij de Universiteit Twente af. In opdracht van Keolis Nederland onderzocht hij de invloed van het weer op de drukte in het openbaar vervoer. Met die informatie ontwikkelde hij een computerprogramma dat nauwkeurig kan voorspellen hoe druk het wordt in de bus bij een bepaalde weersverwachting en suggesties doet om bussen anders in te zetten. Dit kan de streekvervoerder uiteindelijk helpen om efficiƫnter te plannen.

Beter plannen

Het weer heeft veel invloed op het openbaar vervoer. Als het regent, sneeuwt of stormt nemen mensen sneller de bus of trein. Dat kan zorgen voor overvolle bussen op bepaalde lijnen, terwijl het op andere lijnen juist rustiger wordt. Op de drukke lijnen zijn dan meer bussen nodig, terwijl je op de rustiger lijnen juist bussen overhoudt. Keolis hield in september een proef in de regio Twente. Het doel was om te onderzoeken of het systeem van Zakir gebruikt kon worden om beter te plannen bij extreem weer.

Succesvolle proef

In de praktijk is het lastig om een dienstregeling zomaar om te gooien. In principe wordt eenmaal per jaar een nieuwe dienstregeling afgestemd met de provincie. Gedurende het jaar kunnen er in overleg met de provincie kleine aanpassingen gedaan worden, maar dat zijn uitzonderingen. Tijdens extreem weer kan een wijziging van de planning zorgen voor een veel betere service aan reizigers. Maar het systeem blijkt ook zeer nauwkeurig te zijn bij ‘normale’ weersomstandigheden.  

Doorontwikkelen

Keolis heeft inmiddels de technische mogelijkheden om data te verzamelen en te gebruiken voor deze voorspellingen. Door gegevens over het weer te blijven verzamelen, zullen de voorspellingen steeds nauwkeuriger worden. Een volgende stap is het integreren van het systeem in het planningsproces. De gedachte erachter: als we precies weten hoe druk het wordt, kunnen we schaarse bussen en chauffeurs inzetten waar ze het hardst nodig zijn.