Keolis introduceert routebegeleidingssysteem voor chauffeurs in Utrecht en Almere

22-5-2019
Vervoerder Keolis heeft alle bussen in de regio’s Utrecht en Almere uitgerust met een nieuw routebegeleidingssysteem. Dit is geïntegreerd in de boordcomputer in circa 350 bussen. Dit moet nieuwe chauffeurs helpen bij het zoeken naar de halte, terwijl meer ervaren chauffeurs worden juist ondersteund bij omleidingen en afsluitingen. 
In tegenstelling tot een normaal navigatiesysteem, is dit systeem speciaal ontwikkeld voor de bus en toont het dus duidelijk de weg van halte naar halte en de positie van de bus. Daardoor hoeven met name nieuwe buschauffeurs, die de lijnen nog niet zo goed kennen, minder te zoeken en het geeft ze meer vertrouwen en rust. Naast dit routebegeleidingssysteem is het cashloos betalen ook geïntegreerd in de boordcomputer van de bussen in Almere en Utrecht.

Ondersteuning

Het systeem is met name geschikt als ondersteuning voor nieuwe chauffeurs. “We geven de chauffeurs hiermee vertrouwen”, aldus operationeel directeur Richard Bruns van Keolis. Dit systeem is een extra aanvulling op de lijnverkenning die tijdens de opleiding aan nieuwe chauffeurs wordt gegeven. Het is hiervoor dus geen vervanging, maar zorgt er wel voor dat nieuwe chauffeurs zelfverzekerder op de bus zitten als ze de route nog niet heel goed kennen. Ook maakt dit het mogelijk om personeel flexibeler in te zetten.

Daarnaast is het systeem dus te gebruiken door chauffeurs die de normale routes wel goed kennen, omdat dit systeem ook de nieuwe weg toont die genomen moet worden bij bijvoorbeeld omleidingen of afsluitingen. Voor de komende jaren staan er in deze regio een flink aantal werkzaamheden op de planning. “We kunnen hiermee dus echt een voordeel halen bij omleidingen”, vertelt Bruns.

Reizigers

Voorlopig kunnen alleen chauffeurs op het scherm de omleiding zien, maar de vervoerder heeft de ambitie om omleidingen op termijn ook aan de reizigers te tonen op de schermen in de bus. Zo kunnen de passagiers zien welke route de bus volgt en begrijpen ze ook waarom er bijvoorbeeld door een omleiding een andere weg genomen wordt. De vervoerder wil ermee aan de slag om die software daarvoor geschikt gemaakt.