Keolis rijdt steeds schoner in Noordwest-Europa

21-6-2021
Keolis werkt samen met haar opdrachtgevers aan de groene transitie van openbaar vervoer en daarmee aan een gezondere leefomgeving voor inwoners van regio’s door het verminderen van CO2-uitstoot en geluidsoverlast.

Sinds de start van het rijden van het elektrische busnetwerk in Bergen, Noorwegen, waar Keolis met 102 volledig elektrische bussen de weg op ging, en het IJssel-Vecht contract waar Keolis nu met 259 e-bussen rijdt, heeft Keolis in de eerste helft van 2021 verdere stappen gezet in de uitrol van duurzame bus operaties in Europa.

Göteborg

In Göteborg, Zweden, is recent door Keolis een eerste volledig elektrisch 10-jarig contract gewonnen voor de operatie van 60 e-bussen om de anderhalf miljoen inwoners te voorzien van duurzaam openbaar vervoer. Op drie vestigingen wordt oplaadinfrastructuur geplaatst. Naar verwachting zullen per jaar 17 miljoen reizigers worden vervoerd. Het contract maakt onderdeel uit van de duurzame doelen die de stad Göteborg zich heeft gesteld om in 2030 geheel elektrisch te rijden. Voor Keolis is dit contract een aanvulling op de reeds 1.600 fossiele voertuigen die het in Zweden rijdt sinds 2003.

Denemarken

In augustus start Keolis in het noordwesten van Denemarken een 10-jarig contract met onder andere 67 fossielvrije bussen voor Noord-Jutland inclusief de stad Aalborg. Het netwerk bestaat uit 25 buslijnen en één grote vestiging met veertien kleinere. De totale vloot van 77 bussen zal naar verwachting 10 miljoen kilometer per jaar rijden. 

In de tussentijd zijn er 20 van de in totaal 55 elektrische Yutong bussen gearriveerd voor een tweetal buscontracten in de stad Odense en op het Deense eiland Zeeland (rondom Kopenhagen). De 12-meter Yutong bussen bieden plek aan 62 reizigers en worden binnen zes uur opgeladen op de vestigingen om vervolgens 350km te kunnen rijden.
 

e-BRT

Ook in buurland België zet Keolis de nodige, kleinschalige stappen. Zo worden voor het schoolvervoer in de Brusselse regio zes CNG-bussen ingezet die zorgen voor een groenere leefomgeving. De CNG-motor vermindert niet alleen de uitstoot met 20%, maar produceert ook tot 4dB minder geluid. En in Frankrijk startte Keolis met de exploitatie van de tweede 100% elektrische Bus Rapid Transit (e-BRT) -lijn in het zuidwesten van Frankrijk (Tarnos-Bayonne). De eerste e-BRT-lijn, die Bayonne met Biarritz verbindt, is in september 2019 in gebruik genomen. De nieuwe lijn is 10 km lang en heeft 24 stations en zeven 100% elektrische voertuigen die ongeveer 90.000 passagiers per maand zullen vervoeren door een 25% verhoogd transportaanbod.

Nederland

Keolis rijdt sinds 13 december 2020 met 246 elektrische bussen in de regio IJssel-Vecht. In de week van 14 juni zijn er nog eens 13 nieuwe, elektrische bussen de weg op gegaan. Daarmee is de grootste elektrische busvloot van Europa, die rijdt in Gelderland en Overijssel, met 259 bussen compleet. De bussen zijn vrij van schadelijke uitlaatgassen​. Dit biedt veel voordelen, zoals een betere luchtkwaliteit en gezondere leefomgeving. Daarnaast zijn de bussen een stuk stiller, wat zorgt voor minder geluidsoverlast op busroutes in de regio. Reizigers ervaren veel comfort middels moderne voorzieningen, zoals wifi, usb-poorten, digitale informatieschermen en een elektrische rolstoelplank. 

In juni 2021 werd de grens van 10 miljoen elektrische kilometers bereikt. Daarmee is sinds de start ruim 3 miljoen liter diesel bespaard. In vergelijking met de oude situatie met dieselbussen zouden er jaarlijks ongeveer 275.000 bomen nodig zijn geweest om de CO2-uitstoot te compenseren.

Door veilige, slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen voor te stellen en te gebruiken die voor iedereen toegankelijk zijn, verbetert Keolis het dagelijkse leven in steden en gemeenschappen.