Station Zwolle Stadshagen in december 2019 open

21-12-2018
Reizigers kunnen vanaf december 2019 in- en uitstappen op station Zwolle Stadshagen. Dat is de gezamenlijke inzet van de provincie Overijssel, Keolis Nederland, ProRail en de gemeenten Zwolle en Kampen. De betrokken partijen hebben afgesproken dat met onder andere aanpassingen op en rond het spoor van de Kamperlijn en het sneller keren van de trein op station Zwolle een dienstregeling met een stop op station Zwolle Stadshagen mogelijk is.
Na de constatering, in december 2017, dat de bodem onder de Kamperlijn te slap is voor een snelheid van 140 km/uur was een stop op station Zwolle Stadshagen niet mogelijk. In de eerste helft van 2018 zijn er door ProRail 42 verschillende oplossingsrichtingen onderzocht. In het afgelopen jaar zijn de haalbaarheid, kosten en tijdsduur van de maatregelen voor het verbeteren van de stabiliteit van de bodem en het gebruik van het station besproken door de betrokken partijen. Zij constateerden eerder al dat het niet haalbaar is om maatregelen uit te voeren voor het verstevigen van de bodem om toch 140 km/uur te kunnen rijden. Hiervoor variƫren de kosten tussen de 35 en 100 miljoen euro.
Daarom is besloten de rijtijd, die nodig is voor een betrouwbare dienstregeling met een stop op station Zwolle Stadshagen met een snelheid van 100 km/uur, te halen uit onder meer kleine infrastructurele maatregelen, het korter halteren op station Zwolle Stadshagen en het aanpassen van de huidige dienstregeling tussen Zwolle en Kampen. De treinen vertrekken dan eerder van station Zwolle en komen later aan. Doordat de dienstregeling gereden wordt met 100 km/uur in plaats van de oorspronkelijk beoogde 140 km/uur is de ruimte voor het opvangen van eventuele vertragingen minder. Bij een vertraging kunnen overstaptijden verminderen of missen reizigers hun aansluiting. Eerder is al aangegeven dat met een stop op station Zwolle Stadshagen de overstap op station Zwolle in de richting van Lelystad en Den Haag niet gehaald wordt.
Aanvullende infrastructurele maatregelen
Om een deel van de verloren tijd, als gevolg van het niet realiseren van de snelheidsverhoging, weer goed te maken, neemt ProRail een aantal aanvullende maatregelen. Hierbij gaat het om het optimaliseren van seinen, borden en beveiliging naar de nu structurele snelheid van 100 km/uur tussen Stadshagen en Kampen. Ook wordt de energievoorziening versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken.
 
Ook het verlengen van het perron van station Zwolle Stadshagen is van de maatregelen. Hierdoor hebben machinisten meer speling om de trein te laten stoppen. Daarnaast is het mogelijk om de snelheid tussen de overweg Veerallee en station Zwolle Stadshagen te verhogen. Deze maatregel wordt alleen uitgevoerd als daarmee de verwachte rijtijdwinst ook daadwerkelijk behaald kan worden en gaat bijdragen aan een betrouwbare dienstregeling. ProRail gaat daarnaast maatregelen uitvoeren om de bovenleidingmasten nabij IJsselmuiden beter te funderen.

Keolis en ILenT
Alle maatregelen die bijdragen aan rijtijdwinst en een betrouwbare dienstregeling worden door Keolis Nederland voorgelegd aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT beoordeelt of de dienstregeling veilig en betrouwbaar kan worden uitgevoerd. Als de ILT akkoord gaat, worden testritten uitgevoerd. Op basis hiervan nemen de partijen een besluit over het tijdstip en de wijze waarop station Zwolle Stadshagen in de dienstregeling kan worden opgenomen.